Přezouvání pneu: kdy přezout letní a zimní gumy?
Podobně jako když v zimním období nosíme teplé oblečení a správnou obuv do zimy a v létě nosíme zase zcela jiné věci, tak i automobil potřebuje podobnou péči, která je závislá na střídání ročních období. Níže si vysvětlíme, proč je vůbec třeba přezouvat pneumatiky, kdy je vhodné přezout na zimní či letní a jaké pneumatiky jsou vhodné z hlediska hloubky dezénu. Vysvětlíme si také zákonnou úpravu, značku Zimní výbava i mapu úseků, kde je nutné použití zimních pneu.
Proč vůbec přezouvat?
Tato otázka zní možná až příliš jednoduše a všem je jasné, že prostě v zimě se používají pneumatiky zimní a v létě letní. Ale co když v zimním období příliš velká zima není a po sněhu a ledu ani památka? I tak je používání zimních pneu ve většině případů z hlediska bezpečnosti nutné, protože adhézní vlastnosti zimních pneumatik jsou už při teplotě 7°C a méně lepší, než u letních pneumatik. Tato rovnice platí i naopak a tedy pokud se teploty dlouhodobě pohybují nad hraniční teplotou 7°C, pak jsou vhodnější pneumatiky letní.
Kdy přezouvat gumy?
Jak již bylo uvedeno výše, rozhodující teplotou je referenční teplota 7°C a vždy platí jednoduché laické pravidlo, že zimní gumy mají celkově lepší vlastnosti při použití pod touto teplotou a naopak letní gumy se lépe chovají, pokud jsou teploty alespoň 7°C – 8°C a více. Pokud tuto pravidlo zkombinujeme s průměrnými teplotami v ČR, pak se dá obecně říci, že:
– na letní pneumatiky přezouváme obvykle v období od 1.4. do 10.4., kdy se průměrné denní teploty v ČR již stabilně pohybují nad 8°C
– na zimní pneumatiky přezouváme obvykle v období od 26.10. do 4.11., kdy se průměrné denní teploty v ČR již stabilně pohybují pod 8°C
Přednost před tímto jednoduchým pravidlem má však ještě zákon o silničním provozu, který v období od 1. listopadu do 31. března přikazuje užití zimních pneumatik vždy, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat.
Dalším zákonným opatřením v tomto smyslu jsou navíc dopravní značky, konkrétně dopravní značka C15 – Zimní výbava.
Značka zimní výbava
Tato dopravní značka vymezuje silniční úseky, kde je bezpodmínečně nutné použití zimních pneu v období od 1.11. do 31.3. za všech okolností, tzn. například i tehdy, pokud to se zimou není až tak vážné a venku svítí sluníčko a je třeba 30°C. Tyto úseky se nacházejí často v blízkosti hor nebo problematických úseků, kde se v zimním období očekávají komplikace. Úseky označené značkou Zimní výbava jsou barevně znázorněny v mapce níže.
Pneumatiky a jejich správná hloubka dezénu
Mnoho řidičů nezná minimální výšku dezénu a v případě opotřebení pneumatik tak často nedokáže posoudit, zda je pneumatika ještě vhodná pro opětovné použití, nebo zda je již na odpis. Minimální výšku dezénu stanovuje z bezpečnostních důvodů zákon (zákon 133/2011 Sb.) zvlášť pro letní a pro zimní gumy.
- minimální výška dezénu letních pneumatik je 1,6 mm
- minimální výška dezénu zimních pneumatik jsou 4 mm
Nové pneumatiky mají výšku dezénu obvykle kolem 7-8 mm. Pokud je vaše opotřebovaná pneu tzv. “na hraně” a váháte, zda ji ještě použít, uvědomte si, že nejde pouze o dodržování předepsaného zákona, ale především o bezpečnost vaši, vašich blízkých i ostatních účastníků silničního provozu.
Mýtus na závěr: lepší pneumatiky patří dopředu?
To rozhodně ne! Pokud máte poháněnou nápravu přední (jako většina dnešních aut), tak vězte, že kvůli správné stabilizaci vozu je nutné nové (nebo ty méně opotřebené) pneumatiky dávat primárně vždy dozadu. Tento fakt je mezi řidiči bohužel málo známý a většina to dělá přesně naopak.